Formule 1-liefhebbers kunnen uitkijken naar de iconische McLaren die door Ayrton Senna werd bestuurd: LEGO Icons 10330 McLaren F1 MP4/4 & Ayrton Senna. Dit model bestaat uit 693 stenen en verschijnt op 1 maart 2024 in de LEGO Shop met een adviesprijs van €79,99. De set is direct beschikbaar voor pre-order en daarbij hebben we nog een exclusieve code voor LEGO City 40582 4×4 Off-Road Ambulance Rescue als extra cadeau bij aankoop (vanaf €100).
- Setnummer: 10330
- Naam: McLaren F1 MP4/4 & Ayrton Senna
- Thema: Icons
- Aantal stenen: 693
- Afmetingen: 12 cm hoog, 32 cm lang en 17 cm breed
- Aantal minifiguren: 1 (Ayrton Senna)
- Prijs: €79,99 in LEGO Shop NL | BE (pre-order beschikbaar)
- Releasedatum: 1 maart 2024
- Aanbevolen leeftijd: 18+
Andere F1-sets die in aantocht zijn:
- LEGO Speed Champions Aston Martin F1-duopack (76925)
- Eerste afbeelding LEGO Speed Champions 76919 McLaren Formula 1 Race Car
- LEGO Technic 42171 Mercedes Formula 1 Race Car vanaf 1 maart 2024 te koop
LEGO Icons 10330 McLaren F1 MP4/4 & Ayrton Senna
LEGO Icons 10330 McLaren F1 MP4/4 & Ayrton Senna kan op een te bouwen standaard worden tentoongesteld, inclusief een plaatje met informatie over de auto. Het model is 12 cm hoog, 32 cm lang en 17 cm breed. Er wordt ook een minifiguur van Ayrton Senna meegeleverd met een geprinte helm en een haarstukje en haar als accessoires. Het minifiguur kan worden geplaatst op een podium, dat voorzien is van plaatje met daarop een foto en een quote van Senna.
De McLaren F1 MP4/4 werd tijdens het Formule 1-seizoen van 1988 gebruikt. Het was een uitzonderlijk succesvolle wagen en wordt beschouwd als een van de beste F1-auto’s aller tijden. De auto werd aangedreven door een Honda-turbomotor en werd bestuurd door de legendarische Braziliaanse coureur Ayrton Senna en zijn teamgenoot Alain Prost. Het LEGO-model maakt gebruik van stickers, waarbij het niet geheel verrassend is dat de logo’s van Marlboro ontbreken. LEGO introduceert voor deze set ook slicks, maar helaas zijn de voor- en achterbanden qua formaat identiek aan elkaar, terwijl de echte MP4/4 juist was uitgerust met extreem brede achterbanden. Verder is de auto voorzien van werkende besturing, stangophanging, een verstelbare achtervleugel, spiegels, een versnellingspook en een V6-turbomotor.
In het seizoen 1988 domineerde de MP4/4 de competitie. Van de 16 races won McLaren er 15, waarbij Senna en Prost elkaar afwisselden op het podium. Ayrton Senna behaalde acht overwinningen en werd dat jaar wereldkampioen, terwijl Prost de overige zeven races won. Senna’s indrukwekkende prestaties, samen met de ongeëvenaarde betrouwbaarheid en snelheid van de MP4/4, maakten het seizoen tot een van de meest dominante in de geschiedenis van de Formule 1. De combinatie van de McLaren MP4/4 en Senna’s rijvaardigheid wordt vaak beschouwd als een van de hoogtepunten in de Formule 1-geschiedenis.
Poulusma
‘Senna’s indrukwekkende prestaties, samen met de ongeëvenaarde betrouwbaarheid en snelheid van de MP4/4, maakten het seizoen tot een van de meest dominante in de geschiedenis van de Formule 1. ‘
Sinds dit jaar is die ongeëvenaarde betrouwbaarheid voorbij gestreefd door Red Bull! Los daarvan ben ik zeer benieuwd naar hoe dit model eruit komt te zien ????
Lex
Duidelijk dat er staat “een van de meest” niet dat het ‘de’ meest dominante seizoen is… Dus je kan je uitroepteken verwijderen, want de schrijver heeft gelijkt.
Dit gaat mijn eerste Lego model in jaren worden, kan iet wachten om de ironische MP4/4 te bouwen en dan samen met Senna naast mijn Senna helm te vertonen.
OhDeIronie
Grappig dat je iemand corrigeert en het dan meteen presteert dit model als ironisch, i.pv. iconisch te benoemen.
Ik hou het maar bij mijn 1:43 en 1:18 modellen, had meer verwacht van deze. Jammer.
Lex
Auto correct.. Heeft iedereen wel eens last van.
Je begrijpt best wat er bedoeld werd.
OhDeIronie
Maar blijkbaar begrijp jij dan de ironie weer niet. Trouwens, ik ben dan wel weer benieuwd waar de Autocorrect woorden als ‘gelijkt’ en ‘ iet’ vandaan haalt. Maar inderdaad, de strekking is helemaal begrepen hoor. Ondanks de foutjes.
Terugkomend op het eerste bericht; een model van de Red Bull zou niet verkeerd zijn.
Poulusma
Beste Lex, mijn reactie was niet op ‘een van de meest dominante’ want zoals je al zegt zijn er meerdere dominante seizoenen bekend. Het gaat mij echter om ‘de ongeëvenaarde betrouwbaarheid en snelheid’ voor zover ik mij kan herinneren zijn Max en Perez dit seizoen niet door technische danwel betrouwbaarheids problemen uitgevallen! Dat gezegd hebbende is mijn uitroepteken dus wėl van toepassing.
Lex
RBR / McLaren
Races: 22/16
Wins: 21/15
Poles: 14/15 (McLaren op aantal en %)
F/Laps: 11/10 (McLaren op %)
1-2 S: 1/12 (McLaren op aantal en %)
1-2 F: 6/10 (McLaren op aantal en %)
Perez 2x uitgevallen
(Japan uitgevallen na schade meerdere crashes. Mexico was een crash na eigen fout)
Prost 2x uitgevallen (British GP was eigen fout. Monza was enige keer dat de motor het begaf.)
Senna 2x uitgevallen
(Senna lag beide keren eerste (Monaco en Monza) toen hij crashte. Prost was in Monza al uitgevallen, en werd Monza dus op die manier de enige race die niet werd gewonnen. Vergelijk dat met Singapore waar zowel Verstappen als Perez nooit geen aanspraak maakte op de winst.)
Dus alsnog is de McLaren MP4-4 meer dominant geweest op bepaalde aspecten dan de RB-19 is geweest.
Je zegt dat het je onderandere gaat om de “ongeëvenaarde snelheid”, en met meer 1-2 Starts, 1-2 Finishes en Poles en een beter % mbt Fastest Laps, is de McLaren MP4-4 dus meer dominant dan de RB-19 qua snelheid.
Je uitroepteken kan dus alsnog de prullenbak in.
Poulusma
Zoals je al aangaf is Perez 2 keer uitgevallen, dit naar aanleiding van schade aan de auto door aanrijdingen.
De betrouwbaarheid van de RB19 was dus inderdaad superieur aan dat van de MP4/4 en dat terwijl er nog 6 races meer gereden zijn.
Red Bull heeft in 2023 het record van McLaren in 1988 voor het percentage overwinningen ook uit de boeken gereden. Met meer races te rijden is dat ook een uitzonderlijke prestatie om een dergelijk record te verbeteren! Eigenlijk moet er dus nog een uitroepteken bij…
Kevin
En ik vind ook dat de tijden niet vergeleken kunnen worden met elkaar. De coureurs van 30 jaar geleden vind ik meer indrukwekkender dan de coureurs van nu. Alles wordt met de computer geregeld van op afstand. Ze weten wanneer ze moeten tanken, wanneer ze de banden moeten vervangen… Dat had je vroeger allemaal niet. Dus voor mij is bijvoorbeeld een Senna, een Prost, een veel grotere rijder dan de rijders van nu. Maar dat is mijn bescheiden mening. 🙂
Turbo
Het eerste wat me opviel waren de te smalle achterbanden, daarna las ik in de tekst dat jullie dit ook opviel. Geen Marlboro stickers is ook wel jammer, maar het model hoort gewoon brede sloffen te hebben achter, een van de blikvangers die dit model zo iconisch maken. Voor mij daardoor helaas echt een no go. Echt jammer, want keek uit naar dit model.
Bas van der Linden
Waarom zijn de achterbanden zo smal ik hoop dat
Als de auto uitgebracht wordt toch wel breder zijn
Zoals het hoort bij dit model van Senna F1 auto
Niels Zomer
Dit is het ontwerp, er verschijnt geen andere versie.