Eerder deze week deelde LEGO al de eerste teaser voor LEGO Ideas 21339 BTS Dynamite en vandaag is de set ook daadwerkelijk gepresenteerd. Dat gebeurde een stuk vroeger dan gebruikelijk en dat heeft natuurlijk alles te maken met de markt waarop LEGO zich richt. De set is namelijk gebaseerd op de K-popband BTS en de dit resulteerde met de teaser in de meest succesvolle tweet van het Deense bedrijf ooit: bijna 12 miljoen weergaven en 340.000 likes in drie dagen tijd.
LEGO Ideas 21339 BTS Dynamite
Fans van LEGO Ideas 21339 BTS Dynamite kunnen vanaf 1 maart 2023 aan de slag met de set. In de Nederlandse en Belgische LEGO Shop gaat de set €99,99 kosten en natuurlijk zijn alle zeven leden van de groep beschikbaar als minifiguren: RM (Kim Nam-joon), Suga (Min Yoon-gi) en J-Hope (Jung Ho-seok), Jin (Kim Seok-jin), Jimin (Park Ji-min), V (Kim Tae-hyung) en Jungkook (Jeon Jung-kook).
- Setnummer: 21339
- Naam: BTS Dynamite
- Thema: Ideas
- Aantal stenen: 749
- Aantal minifiguren: 7
- Afmetingen: 14 cm hoog, 38 cm breed en 16 cm diep
- Prijs: €99,99 in LEGO Shop NL| BE
- Releasedatum: 1 maart 2023
- Aanbevolen leeftijd: 18+
De LEGO Ideas BTS Dynamite set toont de zevenkoppige band op de videoset van hun single “Dynamite”. Dit nummer werd bij de release in augustus 2020 meer dan 100 miljoen keer bekeken in minder dan één dag en één miljard views in slechts acht maanden. Het leverde de band zelfs hun eerste nummer één-hit op in de Verenigde Staten.
Aan de voorzijde van LEGO Ideas 21339 BTS Dynamite bevindt zich de donutwinkel, disco, platenzaak en een trottoir met brandkraan. De open achterzijde geeft toegang tot het interieur van de platenzaak met enkele vinylplaten. LEGO heeft de donutwinkel voorzien van een gevulde koelkast en een koffiezetapparaat. Verder zien we een ijscowagen, 2 palmbomen en een basketbalring aan de zijkant van de set.
Achter de disco bevindt zich het podium met daarop het BTS-logo als sticker. Bouwers kunnen de minifiguren een pirouette laten uitvoeren door aan het Technic-mechanisme aan de rechterkant van het podium te draaien. Het decor is 14 cm hoog, 38 cm breed en 16 cm diep.
LEGO Ideas 21339 BTS Dynamite is geïnspireerd door het project van LEGO-fans Josh en Jacob uit de Verenigde Staten. Ze combineerden hun liefde voor BTS en hun passie voor LEGO om de set tot leven te brengen.
“Josh deed het bouw- en ontwerpwerk en als enorme BTS-fan vertelde ik hem wat er in moest komen, welke details het belangrijkst waren. Het was een heel leuk proces. Jacob had de BTS-kennis en hij kon mijn bouw op de juiste manier sturen. Ik bekeek de videoclip keer op keer en probeerde de essentie ervan te vangen in LEGO-stenen. Het was waanzinnig toen het project ’s nachts online viral ging”, aldus Jacob.
Over de ontwikkeling van de set zei Federico Begher, hoofd van de LEGO Product Group, het volgende: “Toen we het kleurrijke ontwerp van Josh en Jacob zagen, wisten we dat het een hit zou worden en dat werd bewezen door hoe snel ze 10.000 views bereikten in de LEGO Ideas-stemming. De BTS-fans hebben zich al achter het ontwerp geschaard en daarom was het belangrijk dat we zo trouw mogelijk bleven aan de oorspronkelijke creatie. De set benadrukt creativiteit, passie en vooral plezier! We kunnen niet wachten om de fans hem te zien bouwen en tentoonstellen.”
Erwin
Grappig toch, zo’n heel populaire set van iets waar ik eigenlijk nooit van gehoord heb (anders dan eerdere keren dat deze set genoemd is).
Niels Zomer
Komt voornamelijk door de regio. Het Koreaanse K-pop is hier niet bijzonder populair, denk dat de sales ook grotendeels uit dat gedeelte van de wereld zullen komen.
Chantal
Ik had er nog nooit van gehoord tot een maand geleden, maar kwam er vervolgens achter dat bijna iedere 12-jarige in NL óok fan is… Maar ik lees op verschillende plekken dat de gemiddelde BTS fan helemaal niets koopt, zelfs de muziek niet, want YouTube is gratis. Ik ben van de generatie van fysieke muziek kopen, eerst lp’s en toen cd’s, nu weliswaar digitaal maar ik blijf af en toe kopen, om de artiest geld te laten verdienen natuurlijk. Maar dat principe gaat aan de gemiddelde jonge fan van tegenwoordig volledig voorbij. Dus of de fans die niet eens de muziek kopen wél LEGO zullen kopen (en een flink dure set ook, voor wat het is) ben ik heel benieuwd naar. Als de enorm veel gedeelde en bekeken social media een indicatie is zou de set heel goed moeten lopen, maar ja, even snel een tweet delen is ook gratis, de set niet. 😉 De 18+ indicatie vind ik ook wel bijzonder. De mini-platenzaak doet me toch weer denken aan mijn wens voor een platenzaak-moc.